View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Broken by Brexit Een exploratief onderzoek naar de emotionele reacties op een Tumblr-pagina van Britse jongvolwassenen die remain stemden naar aanleiding van het EU-referendum.

        Thumbnail
        View/Open
        Finale versie scriptie Interculturele Communicatie Emmelie van den Bergh.docx (2.658Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Bergh, E.A.M. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Op 23 juni 2016 werd in Groot-Brittannië middels een referendum bepaald dat het land de EU zou verlaten. Deze gebeurtenis zal de geschiedenis ingaan als de ‘Brexit’. Maar liefst 75 procent van de Britse jongvolwassen tussen de 18 en 24 jaar bleek remain te hebben gestemd (YouGov, 2016). Aangezien deze jongvolwassen het langste met deze uitkomst zullen moeten leven, maar zij hier niet voor stemden, is het interessant hun reactie hierop te onderzoeken. In dit exploratieve onderzoek wordt derhalve gekeken naar de emotionele reacties van Britse remain-stemmende jongvolwassenen, die zij naar aanleiding van het EU-referendum uiten. Dit is onderzocht aan de hand van een analyse van hun reacties op een online Tumblr-pagina waar The Guardian Britse jongvolwassene remain-stemmers opriep hun reactie te plaatsen. In dit onderzoek staat derhalve de volgende onderzoeksvraag centraal: Welke emotionele reacties op het EU-referendum beschrijven Britse jongvolwassenen op een Tumblr-pagina gericht op remain-stemmers en waar hebben deze emoties betrekking op? Middels een kwalitatieve inhoudsanalyse is er antwoord gegeven op deze hoofdvraag en de bijbehorende deelvragen. Hieruit kwam naar voren dat de Britse jongvolwassenen voornamelijk sad, fear en anger uiten naar aanleiding van het EU-referendum. De emoties die zij uitten gingen voornamelijk over zes hoofdthema’s: de uitslag van het referendum in het algemeen, de verschillende generaties, de Britse politiek, de toekomst, het verliezen van voordelen van het EU-lidmaatschap en tot slot het Brits zijn. Uit de thema’s die naar voren komen in dit onderzoek en de emoties die hierbij worden geuit, blijkt dat er veel verdeeldheid en onvrede is onder de onderzochte jongeren. Er blijkt voornamelijk een grote kloof te worden ervaren door de schrijvers tussen hen en de oudere generatie. De resultaten van dit onderzoek leveren een waardevolle bijdrage aan het in kaart brengen van wat voor emoties het EU-referendum onder Britse jongvolwassene remain-stemmers heeft opgeroepen en waar deze betrekking op hebben. Er is op deze manier inzicht verkregen in wat er speelt onder de generatie die het niet eens was met deze beslissing maar wel het langste met de gevolgen ervan zal leven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30057
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo