De functies van de Trojaanse wandtapijten als kunstpropaganda binnen de machtspolitiek van Karel de Stoute(1467-1477)
Summary
Kunst was een belangrijke spil in de machtsuitstraling van de Bourgondische vorsten Filips de Goede (1419-1467) en Karel de Stoute (1467-1477). Alle hofkunst die zij lieten vervaardigen, was bedoeld om hun eigen status en die van het hof te vergroten en om politieke boodschappen te verkondigen. Onder Filips de Goede ontstaat een patroon in de commissie van artefacten ten behoeve van de status van het Bourgondische huis. Het gebruik van kunst voor politieke doeleinden werd naar een nog hoger niveau gebracht door zijn zoon Karel de Stoute, die de ambitie had de machtigste vorst van zijn tijd te worden. De Trojaanse wandtapijtserie, die rond 1472 vervaardigd werd, straalde deze ambitie uit en ondersteunde het. In dit eindwerkstuk wordt beargumenteerd hoe de Trojaanse wandtapijtserie fungeerde als kunstpropaganda en hoe deze de machtspolitiek van Karel de Stoute ondersteunde. In het verrichte onderzoek wordt beargumenteerd dat de serie een uitstekend propagandamiddel was door de belangrijke politieke, dynastieke en militaire boodschappen die het verkondigde.