Racebending in Hamilton: hoe de representatie van etnische identiteit op gespannen voet staat met de representatie van de slavernijgeschiedenis.
Summary
Op 6 augustus 2015 opende Hamilton: An American Musical op Broadway in New York. De musical vertelt door middel van moderne muziek, waaronder rapmuziek, het verhaal van Alexander Hamilton. Hij was een historisch figuur, die zich als immigrant uit de Cariben omhoog wist te werken tot Minister van Financiën en één van de Founding Fathers van Amerika. Het bijzondere aan deze musical, is dat er sprake is van racebending. Dit wil zeggen dat acteurs van kleur worden gecast in de rollen van historisch witte figuren, om acteurs van kleur een podium te bieden.
Hoewel de musical met deze castingkeuzes een stap in de richting van een meer etnisch divers musicallandschap zet, heeft de musical ook gebreken. Er wordt namelijk nauwelijks aandacht besteed aan het slavernijverleden waar Hamilton en andere personages uit de voorstelling deel van uitmaakten. Met het gebruik van racebending vertelt de musical een American Dream verhaal, waarin iedereen, ongeacht huidskleur, zoals Hamilton kan zijn en succesvol kan worden. Door de onderrepresentatie van het slavernijverleden wordt echter niet erkend dat het voor mensen van kleur moeilijker is om hun ambities waar te maken, doordat zij nog steeds met racisme te maken hebben. Deze ontkenning van de moeilijkheden die mensen van kleur moeten doorstaan om succesvol te worden, is problematisch.
In mijn scriptie toon ik middels literatuuronderzoek aan dat de castingkeuzes in Hamilton vernieuwend zijn en door het succes van de musical mogelijk een positieve invloed kunnen hebben op het musicallandschap. Vervolgens ga ik in op de problematiek rondom het American Dream verhaal dat Hamilton vertelt. Hierbij verdiep ik mij door middel van een analyse eerst in de stap die Hamilton zet in de richting van een meer etnisch divers musicallandschap, doordat de manier waarop de musical etnische identiteit representeert genuanceerd is en niet bijdraagt aan het ontstaan van stereotypen. Vervolgens verdiep ik mij middels literatuuronderzoek in de problematiek die ontstaat met betrekking tot het verhaal dat Hamilton vertelt naar aanleiding van de onderrepresentatie van het slavernijverleden in de musical. Hiermee zet ik uiteindelijk uiteen hoe de representatie van etnische identiteit op gespannen voet staat met de representatie van het slavernijverleden.