View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bevorderende en Beperkende Factoren voor Sportdeelname van Kinderen en Adolescenten met Cerebrale Parese volgens Kinderen, Ouders, Sportdocenten en Zorgprofessionals

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Au, YY-3572277 en Kuitert, TL-3962164 en Meurs, MSvan-3982351en Verolme, J-3989119.pdf (160.5Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Au, Y.Y.
        Kuitert, T.L.
        Meurs, M.S. van
        Verolme, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: In dit onderzoek werden de bevorderende en beperkende factoren voor sportdeelname van kinderen en adolescenten met Cerebrale Parese (CP) onderzocht vanuit de perspectieven van Kind, Ouder, Sportdocent en Zorgprofessional. Methode: In totaal werden er 21 participanten geïnterviewd door middel van een semigestructureerd interview. Aan de hand van het International Classification of Functioning, Disability and Health werden rubrieken opgesteld. Vervolgens werden de uitspraken gelabeld en onderverdeeld bij de rubrieken. Hierna werd gekeken naar de bevorderende en beperkende factoren. Resultaten: Van de bevorderende factoren is de rubriek Omgeving het belangrijkst. Sub-rubrieken binnen Omgeving zijn bijvoorbeeld Ouders, Sportdocent en Sportaanbod. Factoren die hierbij werden genoemd zijn stimulans van huis uit, expertise van de sportdocent en voldoende sportaanbod. Van de beperkende factoren waren de rubrieken Omgeving en Persoonlijk het meest belangrijk. Hieronder vielen onder andere de factoren; weinig enthousiasme van de sportdocent, te weinig tijd bij ouders en vervoer. Onder de rubriek Persoonlijk vielen factoren als weinig motivatie en schaamte. Conclusie: Volgens kinderen en adolescenten met CP, hun ouders, sportdocenten en zorgprofessionals zouden voor de sportdeelname van kinderen en adolescenten met CP voornamelijk omgevingsfactoren geoptimaliseerd moeten worden. Ouder en Kind noemden vooral factoren vanuit sociaal oogpunt, terwijl Sportdocent en Zorgprofessional vooral factoren noemden vanuit praktisch oogpunt. Uit huidig onderzoek is gebleken dat het samenvoegen van meningen relevante informatie kan opleveren met betrekking tot de sportdeelname van kinderen en adolescenten met CP. De gezamenlijke taak voor de toekomst is het bevorderen van sportdeelname van kinderen en adolescenten met CP zodat deze omhoog zal gaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29988
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo