View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samsung heeft de Note-toestand uitgeroepen: een discoursanalyse en receptieonderzoek naar interculturele crisiscommunicatie betreffende de Samsung Galaxy Note 7 crisis.

        Thumbnail
        View/Open
        Eagles_290118_eindwerkstuk_pdf_database.pdf (1.569Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Eagles, C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In oktober 2016 ontstond er een crisis bij Samsung toen de batterij van de Galaxy Note 7 telefoon niet altijd naar behoren functioneerde en oververhit raakte met brandgevaar tot gevolg. Dit onderzoek analyseerde de crisiscommunicatie rondom de Galaxy Note 7 crisis van Samsung en keek naar een potentieel verband met cultuur. Om erachter te komen hoe een organisatie omging met de reputatieschade tijdens en na afloop van een dergelijke crisis, maakte ik gebruik van de Situational Crisis Communication Theory van Coombs en Holladay (2002). Aan de hand van deze theorie kon achterhaald worden van welk crisistype er sprake was en welke crisisresponsstrategie hierbij noodzakelijk was. Belangrijk hierbij waren de reacties van Samsung zelf, de invloed van media en de respons vanuit belanghebbenden. Er was echter nauwelijks onderzoek gedaan naar de invloed van cultuur, waardoor in dit onderzoek de dimensies van Hofstede (1984) werden toegepast. In dit onderzoek werden Nederland en Vlaanderen met elkaar vergeleken, waarbij inderdaad verschillen werden gevonden in de reacties vanuit de drie bovengenoemde partijen. Deze verschillen in reacties zijn mogelijk te verklaren door cultuur. Hieruit concludeerde ik dat Samsung niet efficiënt is geweest bij het repareren van de reputatieschade en dat cultuur hier hoogstwaarschijnlijk invloed op heeft uitgeoefend. Dit onderzoek levert een bijdrage aan de gelimiteerde literatuur op dit gebied en mogelijk advies voor bedrijven zoals Samsung in de toekomst.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29984
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo