View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Interpersoonlijk Gedrag in één-op-één Feedbackgesprekken in het Mbo

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Greveling.pdf (790.7Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Greveling, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Feedbackgesprekken nemen een belangrijke plaats in binnen het onderwijs, maar er is nog weinig bekend over hoe het interpersoonlijke gedrag tussen studenten en docenten precies is gerelateerd aan de perceptie van de ontvangen feedback in het middelbaar beroepsonderwijs. Dit onderzoek richt zich op de vragen hoe studenten en docenten elkaars interpersoonlijke gedrag in één-op-één feedbackgesprekken ervaren, in hoeverre dit gedrag complementair is, en in hoeverre het interpersoonlijke gedrag van de docent en de mate van complementariteit voorspellend zijn voor de door de student gepercipieerde effectiviteit van feedback. Aan de hand van vragenlijsten is van 103 studenten en zes docenten in kaart gebracht hoe zij elkaars interpersoonlijke gedrag ervaren. Vervolgens zijn correlatie- en regressieanalyses uitgevoerd ter beantwoording van de overige onderzoeksvragen. Er bestaan significante verschillen in de wijze waarop het gedrag van de zes docenten en de effectiviteit van de feedback gepercipieerd werd door de studenten. Ook verschilde de mate van complementariteit in de onderzochte relaties. Het door de student gepercipieerde gedrag van de docent bleek een significante voorspeller te zijn voor de gepercipieerde effectiviteit van feedback, maar wanneer complementariteit als extra voorspeller aan dit model werd toegevoegd, bleek dit geen significante verbetering voor het model als geheel. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de mate waarin de docent als invloedrijk en nabij wordt ervaren, positief bijdraagt aan de door de student gepercipieerde effectiviteit van feedback.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29954
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo