View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een inventariserend onderzoek naar de samenwerking tussen vmbo en mbo vanuit organisatiekundig perspectief

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hillebrand, SJW- 3091643.pdf (280.9Kb)
        Author
        Hillebrand, S.J.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een zo soepel mogelijk verlopende leerloopbaan wordt als een belangrijke oplossing van voortijdig schoolverlaten in vmbo en mbo gezien. Beide onderwijssystemen moeten samenwerken om tot een goede aansluiting te komen. In dit onderzoek is via een survey onder managers en docenten van vmbo en mbo nagegaan hoe de huidige samenwerking verloopt. In totaal 233 respondenten hebben informatie gegeven over de organisatie, verduurzaming en verankering van de samenwerking. De data zijn geanalyseerd op de mate van onderlinge congruentie. Uit de resultaten blijkt dat er onvoldoende sprake is van een gedeelde probleemperceptie. Actieve deelname en vormgeving van de samenwerking op alle niveaus is nog onvoldoende, blijkt uit het geringe aantal contacten en de beperkte bekendheid met afspraken omtrent de samenwerking. Activiteiten gericht op verduurzaming van de samenwerking zoals kennisdelen, onderzoek benutten, reflecteren en bijstellen vinden ook nog vrij weinig plaats. De belangrijkste conclusie is dat verschillen niet zozeer worden gevonden tussen vmbo en mbo, maar vooral tussen docenten en managers. Deze beide groepen komen onvoldoende met elkaar in contact om elkaars perceptie van de samenwerking te delen en te begrijpen. Dit belemmert het proces van gezamenlijke betekenisgeving en invulling van de samenwerking, gericht op een betere aansluiting van de onderwijssystemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29953
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo