Een inventariserend onderzoek naar de samenwerking tussen vmbo en mbo vanuit organisatiekundig perspectief
Author
Hillebrand, S.J.W.
Metadata
Show full item recordSummary
Een zo soepel mogelijk verlopende leerloopbaan wordt als een belangrijke oplossing van voortijdig schoolverlaten in vmbo en mbo gezien. Beide onderwijssystemen moeten samenwerken om tot een goede aansluiting te komen. In dit onderzoek is via een survey onder managers en docenten van vmbo en mbo nagegaan hoe de huidige samenwerking verloopt. In totaal 233 respondenten hebben informatie gegeven over de organisatie, verduurzaming en verankering van de samenwerking. De data zijn geanalyseerd op de mate van onderlinge congruentie.
Uit de resultaten blijkt dat er onvoldoende sprake is van een gedeelde probleemperceptie. Actieve deelname en vormgeving van de samenwerking op alle niveaus is nog onvoldoende, blijkt uit het geringe aantal contacten en de beperkte bekendheid met afspraken omtrent de samenwerking. Activiteiten gericht op verduurzaming van de samenwerking zoals kennisdelen, onderzoek benutten, reflecteren en bijstellen vinden ook nog vrij weinig plaats.
De belangrijkste conclusie is dat verschillen niet zozeer worden gevonden tussen vmbo en mbo, maar vooral tussen docenten en managers. Deze beide groepen komen onvoldoende met elkaar in contact om elkaars perceptie van de samenwerking te delen en te begrijpen. Dit belemmert het proces van gezamenlijke betekenisgeving en invulling van de samenwerking, gericht op een betere aansluiting van de onderwijssystemen.