Het Mediërende Effect van een Maladaptieve Copingstijl op het Verband tussen Zelfwaardering en Internaliserende Problemen gedurende de Adolescentie Verschillen in deze variabelen tussen verschillende onderwijsvormen
Summary
Onderzoek toont aan dat een lage zelfwaardering samenhangt met een hoger risico op de ontwikkeling van internaliserende problemen tijdens de adolescentie. Er is echter minder bekend over die manier waarop zelfwaardering gerelateerd is aan internaliserende problemen. Een maladaptieve copingstijl lijkt hiermee verband te houden. Deze studie onderzoekt de mediërende rol van een maladaptieve copingstijl in het verband tussen zelfwaardering en internaliserende problemen bij adolescenten. Daarnaast wordt onderzocht of er verschillen bestaan in zelfwaardering, maladaptieve coping en internaliserende problemen tussen adolescenten op verschillende onderwijsvormen (cluster 3, cluster 4 en vmbo). De adolescenten (N = 249) varieerden op het moment van afname in leeftijd van 12 tot en met 18 jaar (M = 14.9, SD = 1.42). Zelfwaardering is gemeten met de Rosenberg Self-esteem Scale (RSES). Maladaptieve coping is gemeten met de Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-short). Internaliserende problemen zijn gemeten met de Korte probleemlijst-jongerenversie (BPM-Y). Het mediatie-effect is door middel van een combinatie van regressieanalyses onderzocht. De verschillen in de bovenstaande variabelen tussen de verschillende onderwijsvormen zijn gemeten met behulp van variantieanalyses (ANOVA). Een maladaptieve copingstijl blijkt een partieel mediërend effect te hebben op de relatie tussen zelfwaardering en internaliserende problemen tijdens de adolescentie. Daarnaast blijkt dat adolescenten in cluster 3 onderwijs een significant lagere mate van zelfwaardering en een significant hogere mate van maladaptieve coping rapporteren dan adolescenten op regulier onderwijs. Vervolgonderzoek naar het verband tussen zelfwaardering en internaliserende problemen is noodzakelijk.