View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        NLziet: concurrerende samenwerking. Een onderzoek naar de strategieën binnen NLziet om kijkers te binden

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie.merelvanravels.docx (4.117Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Ravels, M.W.C. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In juni 2014 ging in Nederland het nieuwe online platform NLziet van start. NLziet is een samenwerkingsverband tussen NPO, RTL XL en KIJK, waarmee de drie aanbieders gezamenlijk een vuist willen vormen tegen de buitenlandse concurrentie, zoals Netflix. Opvallend is dat de drie aanbieders, naast hun aandeel in NLziet, ook nog hun eigen platformen hebben. Daarop bieden zij voor het grootste gedeelte dezelfde content aan als die ze zelf aanbieden op NLziet. De drie aanbieders verwachten dat ze via NLziet meer kijkers gaan binden dan via hun afzonderlijke platformen. In deze masterthesis is onderzocht welke strategieën er binnen NLziet worden ingezet om kijkers te binden, waardoor de drie aanbieders de verwachting hebben dat ze de concurrentie met de buitenlandse aanbieders beter aankunnen. Aan de hand van de concepten branding, scripted space en personalization is een platformanalyse uitgevoerd. Uit de analyse is gebleken dat het platform NLziet uit drie losse platformen lijkt te bestaan. De drie aanbieders proberen de abonnee zo lang mogelijk vast te houden op hun eigen pagina’s binnen NLziet door middel van branding, scripted space en personalization. Dit doen ze alle drie op verschillende manieren. Abonnees betalen 7,95 euro per maand en de inkomsten worden over de drie aanbieders verdeeld op basis van gegenereerde kijktijd. Hierdoor is er sprake van concurrentie tussen de drie aanbieders. De abonnee betaalt voor de content van alle drie de aanbieders. In de praktijk wordt hij echter vastgehouden door één aanbieder. NLziet wil graag bekend staan als één platform dat toegang biedt tot alle content van de grote Nederlandse zenders. Uit de analyse blijkt dat het samengaan van drie aanbieders in één de belangrijkste strategie is van NLziet om kijkers te binden. Echter, het idee achter NLziet komt door de concurrentie tussen de drie aanbieders niet goed tot uiting. Hierdoor is die strategie niet sterk en lijkt NLziet weinig meerwaarde te bieden voor de gebruiker in vergelijking met de drie afzonderlijke platformen, die zelfs gratis toegankelijk zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29722
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo