Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVan den Hoven, P.
dc.contributor.authorLeenen, K.
dc.date.accessioned2018-07-19T17:05:50Z
dc.date.available2018-07-19T17:05:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29704
dc.description.abstractTot nu toe is er veel bekend over de manier waarop er in krantenartikelen geframed wordt, hoe vaak dit per thema gebeurt en hoe dit effect zou kunnen hebben op de lezer. Wat echter nog niet onderzocht is, is hoe vaak er op een bepaalde manier geframed wordt bij nieuwsuitzendingen. Dit onderzoek is een tweedelige studie, waarbij er gekeken wordt welke Engelstalige nieuwszenders in hun nieuwsitems gebruik maken van advocacy of objective framing en hoe deze verschillende soorten framing effect kunnen hebben op de attitude van de kijker. Studie 1. In studie 1 wordt de onderzoeksvraag onderzocht in welke mate er op verschillende nieuwszenders uit verschillende landen gebruik gemaakt wordt van advocacy of objective framing en hoe nieuwsthema’s zich hiertoe verhouden. Uit een corpusonderzoek kwam naar voren dat sommige zenders bij bepaalde thema’s meer advocacy of meer objective frameden dan andere nieuwszenders. Studie 2. In de tweede studie is bekeken wat de invloed van het soort framing (advocacy vs. objective) op de attitude van de kijker van een nieuwsitem zou kunnen zijn. Om dit te onderzoeken is er een experiment uitgevoerd waarin Nederlandse studenten nieuwsitems te zien kregen die advocacy of objective geframed waren. Daarna werd er een attitudetest afgenomen, waaruit bleek dat de advocacy groep meer geneigd was om conform het standpunt van de nieuwszender te antwoordden en de objective groep meer neutraal antwoordden. Op basis van het huidige onderzoek kan geconcludeerd worden dat de nieuwszenders per thema verschillende manieren van framing gebruiken en dat deze keuze van framing invloed kan hebben op de attitude van de kijker.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1586927
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCorpusonderzoek en experimenteel vragenlijstonderzoek naar advocacy en objective framing bij internationale Engelstalige nieuwszenders
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAdvocacy Framing, Objective Framing, CGTN, CNN, Al Jazeera, RT News, Attitude, Nieuwszenders, Nieuwsitems
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record