De invloed van sympathie en verhaalperspectief op identificatie met een personage en de attitude van de lezer
Summary
Deze studie onderzoekt in hoeverre sympathie en verhaalperspectief van invloed zijn op identificatie met een personage en de attitude van de lezer. De respondenten (N = 168) hebben één van de vier verhaalversies over een interactie tussen een restauranthouder en een inspecteur van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gelezen. Het plot in de vier verhaalversies komt met elkaar overeen, maar door zowel een manipulatie van verhaalperspectief als een manipulatie van sympathie verschillen de versies van elkaar. Verhaalperspectief werd gemanipuleerd door het verhaal te beschrijven vanuit het
ik-perspectief van de restauranthouder of van de inspecteur. Sympathie werd gemanipuleerd door de personages als sympathiek of onsympathiek neer te zetten. Het onderzoek wijst uit dat sympathie een sterkere invloed heeft op identificatie met een personage en de attitude van de lezer dan verhaalperspectief. Sympathie blijkt zowel identificatie met de personages als de attitude van de lezer te beïnvloeden, terwijl verhaalperspectief enkel effect heeft op de mate van identificatie met de inspecteur.