Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRossem, P. van
dc.contributor.authorMinjon, I.
dc.date.accessioned2018-07-19T17:05:17Z
dc.date.available2018-07-19T17:05:17Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29630
dc.description.abstractEen kunsthistorische onderzoek naar een veelvormig fenomeen binnen de beeldende kunst, waarin de (on)leesbaarheid van taal als artistieke strategie centraal staat. Van de moderne avant-gardes tot de oeuvres van drie invloedrijke kunstenaars, Lawrence Weiner, Marcel Broodthaers en Bruce Nauman, wordt geanalyseerd hoe de semantische en visuele kenmerken van taal opzettelijk zijn ontregeld. Waarom wordt taal gebruikt als ruw materiaal als zij tegelijkertijd wordt gemanipuleerd in haar verstaanbaarheid? Welke gevolgen heeft dit voor de verhouding tussen de kunstenaar en de toeschouwer?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent90946824
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe politiek van (on)leesbaarheid. Sabotage van taal in de beeldende kunst.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTaal, kunst, onleesbaarheid, toeschouwer, Symbolisme, Kubisme, Futurisme, Dada, Surrealisme, Lawrence Weiner, Marcel Broodthaers, Bruce Nauman
dc.subject.courseuuModerne en hedendaagse kunst


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record