View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Executieve functies als voorspeller van een lage rekenvaardigheid

        View/Open
        Masterthesis Toll, SWM-3022978.pdf (150.8Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Toll, S.W.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit recent onderzoek blijkt dat executieve functies belangrijke voorspellers zijn voor individuele verschillen in de ontwikkeling van rekenvaardigheid van kinderen. Executieve functies is de overkoepelende term voor verschillende complexe vaardigheden die nodig zijn voor een doelgerichte uitvoering van taken, zoals de ‘inhibitie’ van dominante reacties, het ‘shiften’ tussen verschillende taken en strategieën en ‘updating’ voor de opslag van tijdelijke gegevens en het herzien van deze informatie als nieuwe input dit vereist. In het huidige onderzoek wordt nagegaan of executieve functies als voorspeller kunnen worden gezien voor een lage rekenvaardigheid. Een indeling is gemaakt in drie groepen kinderen met respectievelijk een lage, een gemiddelde en een hoge rekenvaardigheid. Door middel van ANOVA’s voor herhaalde metingen en discriminantanalyses is nagegaan welke factoren een voorspellende waarde hebben voor het rekenniveau in groep 4. Gebleken is dat de groepen verschillen op een aantal taken, maar dat alle drie de groepen een significante ontwikkeling doormaken. Enkel de updating taken kunnen als voorspellers worden gezien voor een lage rekenvaardigheid, als aanvulling op eerdere prestaties op rekentaken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2960
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo