View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Opgeteld!’ & ‘Opgeteld & Onthouden!’: Effecten van twee interventies op het getalbegrip van rekenzwakke kleuters

        View/Open
        Masterthesis Scholte Lubberink NS-3011372.pdf (228.0Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Scholte Lubberink, N.S.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar het effect van de getalbegrip training ‘Opgeteld!’ en de getalbegrip- en werkgeheugentraining ‘Opgeteld & Onthouden!’ op het getalbegrip van rekenzwakke kleuters in groep 2. Door rekenzwakke kleuters zo vroeg mogelijk de juiste ondersteuning te bieden, kunnen eventuele rekenproblemen voorkomen worden. Het onderzoek heeft plaatsgevonden bij 51 rekenzwakke kleuters uit groep 2 uit het reguliere basisonderwijs. Een voormeting van het werkgeheugen en het getalbegrip is gedaan, waarna acht interventiesessies, verspreid over vier weken, hebben plaatsgevonden. Ten slotte heeft een nameting van het getalbegrip plaatsgevonden. Bij het meten van het getalbegrip is gebruik gemaakt van een gedeelte van de Utrechtse Getalbegrip Toets-Revised, Comparison en Getallenlijnen 1-10 en 1-100. Voor het meten van het werkgeheugen is gebruik gemaakt van verschillende taken: Spatial Span, Odd One Out, Word Recall Backwards en Digit Recall Backwards. In de statistische analyses is gecorrigeerd voor de prestaties van de leerlingen op de werkgeheugentaken tijdens de voormeting. Uit de resultaten blijkt dat zowel ‘Opgeteld!’ als ‘Opgeteld & Onthouden!’ een positief effect hebben op het getalbegrip. Verder komt naar voren dat een training enkel gericht op het getalbegrip een groter effect heeft dan een training zowel op het getalbegrip als op het werkgeheugen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2959
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo