‘Opgeteld!’ & ‘Opgeteld & Onthouden!’: Effecten van twee interventies op het getalbegrip van rekenzwakke kleuters
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar het effect van de getalbegrip training ‘Opgeteld!’ en de getalbegrip- en werkgeheugentraining ‘Opgeteld & Onthouden!’ op het getalbegrip van rekenzwakke kleuters in groep 2. Door rekenzwakke kleuters zo vroeg mogelijk de juiste ondersteuning te bieden, kunnen eventuele rekenproblemen voorkomen worden.
Het onderzoek heeft plaatsgevonden bij 51 rekenzwakke kleuters uit groep 2 uit het reguliere basisonderwijs. Een voormeting van het werkgeheugen en het getalbegrip is gedaan, waarna acht interventiesessies, verspreid over vier weken, hebben plaatsgevonden. Ten slotte heeft een nameting van het getalbegrip plaatsgevonden.
Bij het meten van het getalbegrip is gebruik gemaakt van een gedeelte van de Utrechtse Getalbegrip Toets-Revised, Comparison en Getallenlijnen 1-10 en 1-100. Voor het meten van het werkgeheugen is gebruik gemaakt van verschillende taken: Spatial Span, Odd One Out, Word Recall Backwards en Digit Recall Backwards. In de statistische analyses is gecorrigeerd voor de prestaties van de leerlingen op de werkgeheugentaken tijdens de voormeting.
Uit de resultaten blijkt dat zowel ‘Opgeteld!’ als ‘Opgeteld & Onthouden!’ een positief effect hebben op het getalbegrip. Verder komt naar voren dat een training enkel gericht op het getalbegrip een groter effect heeft dan een training zowel op het getalbegrip als op het werkgeheugen.