View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het curriculum, denkbeeld bij duurzaamheid en motivatie tot duurzaam handelen van leerlingen in het basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        artikel duurzaamheid in het basisonderwijs 27 dec 2014 Iris van Rooij.pdf (1.075Mb)
        Author
        Rooij, C.I. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Steeds meer scholen in Nederland hebben oog voor duurzaamheid. Binnen dit explorerende kwalitatieve onderzoek wordt gebruikmakend van semigestructureerde interviews op twee Eco-Schools en één school zonder duurzaamheidskeurmerk bij in totaal twaalf leerlingen uit groep 7 (10-11 jaar) gekeken naar de relatie tussen het voorgenomen-, operationele-, ervaren en verborgen curriculum en het leerlingdenkbeeld bij duurzaamheid en hun motivatie om al dan niet duurzaam te handelen. Uit de resultaten blijkt dat er bij de Eco-Schools met name binnen het verborgen curriculum aandacht wordt besteed aan duurzaamheid door het expliciet geven van het goede voorbeeld. De Eco-Schools hebben duidelijk meer intenties op het gebied van duurzaamheid dan de school zonder duurzaamheidskenmerk, die worden bekrachtigd door de leraren. Doordat de verschillende factoren met betrekking tot duurzaamheid binnen de curricula op de Eco-Schools niet geheel met elkaar in verbinding staan, ontstaat er bij de leerlingen geen duidelijkere verankering van het concept ‘duurzaamheid’ dan op de controle school. Het denkbeeld, attitude met betrekking tot duurzaamheid en het duurzaam handelen lijken los van elkaar te staan. Het voorgenomen en uitgevoerde curriculum met betrekking tot duurzaamheid, blijken op de Eco-Schools niet naar wens aan te sluiten bij het ervaren curriculum.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29577
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo