Ruimtelijke investeringsstrategiёn op de Nederlandse winkelvastgoedmarkt: Wat gaat er veranderen in een circulaire economie?
Summary
De ruimtelijke investeringsstrategie van een private actor op de Nederlandse winkelvastgoedmarkt is het raamwerk van waaruit de allocatie van economische activiteit over de ruimte vastgesteld wordt. Deze verschilt per individuele actor, maar vertoont ook gelijkenissen binnen de actorgroep. In dit ruimtelijk-economische vraagstuk staan drie actorgroepen centraal; gebruikers, ontwikkelaars en beleggers. Op basis van hun ruimtelijke investeringsstrategie wordt uiteindelijk besloten waar wel, en waar niet geïnvesteerd wordt. Er is bestudeerd wat de invloed is van factoren uit de interne en externe omgeving; waarom wordt de ene plek wel geschikt bevonden om te investeren en de andere niet? En op welke wijze kan een circulair-economische context hier verandering in gaan brengen? Hoe vormen gebruikers circulaire vestigingsplaatsvoorkeuren, hoe maken beleggers circulaire investeringsafwegingen, en hoe integreren projectontwikkelaars de circulaire economie in hun ontwikkelstrategie? En mochten ze circulariteit omarmen, welke condities achten deze actorgroepen dan noodzakelijk voor een efficiënte en effectieve transitie naar een circulaire economie?