Hightech in de etalage.
Summary
In de bedrijfseconomie is een waardepropositie een strategisch middel dat wordt ingezet om de acquisitieopgave te verbeteren. Het heeft betrekking op dat wat een bedrijf aan producten of diensten in de markt zet om tot meer klandizie en winstmaximalisatie te komen. Recent is het begrip in de economisch-geografische wetenschap geïntroduceerd in de context van regionale strategie. Hierin heeft het betrekking op het uitlichten van regionale locatiefactoren ten behoeve van het aantrekken van (internationaal) talent en bedrijven.
In deze thesis wordt een vernieuwing van deze regionale waardepropositie geïntroduceerd: het inrichten op basis van marktniches. Marktniches vormen hierin specialistische deelgebieden van (hightech)sectoren of branches. Deze manier van denken sluit aan op de herziening van het nationaal Topsectorenbeleid door kabinet Rutte-III, omdat in het nieuwe regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ wordt gepleit voor een focus op Key Enabling Technologies. De effectiviteit van de vernieuwing wordt onderzocht voor de doelregio Brainport Eindhoven, waarin de hightechsector sterk vertegenwoordigd is. Wat betekent het opstellen van een waardepropositie op basis van marktniches voor de doeltreffendheid van het regionaal acquisitiebeleid van Brainport Eindhoven?