Be active, be socially accepted, be happy
Summary
Het Exercise and Self-Esteem Model is een veelgebruikt model om de samenhang weer te geven tussen sportieve activiteit en globaal zelfbeeld, gemedieerd door het sportief zelfbeeld. Er is nog weinig bekend over de samenhang tussen deze constructen bij kinderen op de basisschool. Dit onderzoek heeft de samenhang tussen sportieve activiteit en globaal zelfbeeld onderzocht. Er is bekeken of deze samenhang gemedieerd wordt door sociale acceptatie en sportief zelfbeeld. De verschillen in samenhang zijn onderzocht voor meisjes en jongens, en tijd in teamsport en tijd in individuele sport. Een groep van 57 kinderen met een gemiddelde leeftijd van 8 jaar, deden mee aan dit onderzoek. Er is gebruik gemaakt van de Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK) en een zelfontwikkelde vragenlijst Sportieve Activiteiten. Uit de resultaten bleek dat er een samenhang is tussen globaal zelfbeeld en sociale acceptatie, en tussen globaal zelfbeeld en sportief zelfbeeld. Deze samenhang bleek uitsluitend bij meisjes, en niet bij jongens, te bestaan. Er is geen samenhang gevonden tussen sportieve activiteit en sociale acceptatie, en tussen sportieve activiteit en sportief zelfbeeld. Er zijn geen significante verschillen gevonden tussen tijd in teamsport en tijd in individuele sport.