Het effect van positieve en negatieve framing, de naam van de investering en social value orientation op coöperatie in een one-shot public goods game.
Summary
Talrijke experimenten met de public goods game laten zien dat men geneigd is meer bij te dragen aan het publieke goed dan eigenbelang kan verklaren. Framing; het op een verschillende manier beschrijven van een probleem en de naam van het spel hebben invloed op de mate waarin er wordt samengewerkt in deze spellen. Tevens spelen er individuele kenmerken mee in beslisgedrag. De waarde die iemand hecht aan de welvaart van zichzelf en die van anderen, kan gemeten worden met de social value orientation. In het huidige onderzoek werden de spelinstructies van de public goods game gemanipuleerd door middel van positieve en negatieve framing en de namen van de investeringen werden gevarieerd, namelijk origineel, oorspronkelijk en neutraal. Er werd een one-shot experiment gedaan waarin er een interactie-effect verwacht werd van positieve/negatieve framing en de naam van de investeringen. Ook werd verwacht dat dit interactie-effect alleen gold voor participanten met een pro sociale SVO. Dit effect werd niet gevonden. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn een representatievere steekproef en Nederlandstalige instructies.