View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van identiteit school, gepest worden en hechting op sociale angst en panische angst van jongens en meisjes in de vroege adolescentie

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Nijhuis, ASE-3763900 en Buitenwerf, S-3851524 en Bergh, MTAvanden-3961397 en Stroeken, KCM-3986187.pdf (402.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Stroeken, K.C.M.
        Bergh, M.T.A. van den
        Buitenwerf, S.
        Nijhuis, A.S.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar mogelijke effecten van identiteit school, gepest worden en hechting op sociale angst en panische angst bij adolescenten met havo/vwo niveau. Sekse is in dit onderzoek meegenomen als moderator. 586 middelbare scholieren uit de eerste of tweede klas hebben een vragenlijst ingevuld. Alle studenten kwamen van het hoger algemeen voortgezet onderwijs [havo], het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs [vwo] of van het havo/vwo. Er zijn twee meervoudige lineaire regressie analyses uitgevoerd, waarbij ook sekseverschillen zijn onderzocht (N = 579). Uit de resultaten is gebleken dat hoe positiever het beeld van zichzelf als leerling op school, hoe minder sociale en panische angst werd ervaren door adolescenten. Hierbij is het effect van identiteit school op panische angst bij meisjes significant sterker dan bij jongens. Daarnaast is gebleken dat hoe meer men ervoer gepest te worden, hoe meer panische angst werd ervaren. Hechting bleek geen significant effect te hebben op beide angstvormen. Huidig onderzoek heeft tot nieuwe en bevestigende inzichten geleid op het gebied van factoren die invloed hebben op sociale en panische angst bij adolescenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29445
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo