Het effect van identiteit school, gepest worden en hechting op sociale angst en panische angst van jongens en meisjes in de vroege adolescentie
Publication date
2015Author
Stroeken, K.C.M.
Bergh, M.T.A. van den
Buitenwerf, S.
Nijhuis, A.S.E.
Metadata
Show full item recordSummary
In dit onderzoek is gekeken naar mogelijke effecten van identiteit school, gepest worden en hechting op sociale angst en panische angst bij adolescenten met havo/vwo niveau. Sekse is in dit onderzoek meegenomen als moderator. 586 middelbare scholieren uit de eerste of tweede klas hebben een vragenlijst ingevuld. Alle studenten kwamen van het hoger algemeen voortgezet onderwijs [havo], het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs [vwo] of van het havo/vwo. Er zijn twee meervoudige lineaire regressie analyses uitgevoerd, waarbij ook sekseverschillen zijn onderzocht (N = 579). Uit de resultaten is gebleken dat hoe positiever het beeld van zichzelf als leerling op school, hoe minder sociale en panische angst werd ervaren door adolescenten. Hierbij is het effect van identiteit school op panische angst bij meisjes significant sterker dan bij jongens. Daarnaast is gebleken dat hoe meer men ervoer gepest te worden, hoe meer panische angst werd ervaren. Hechting bleek geen significant effect te hebben op beide angstvormen. Huidig onderzoek heeft tot nieuwe en bevestigende inzichten geleid op het gebied van factoren die invloed hebben op sociale en panische angst bij adolescenten.