View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het teruggetrokken kind

        Thumbnail
        View/Open
        Oortwijn, R.pdf (429.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Oortwijn, R.B.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de literatuur worden verbanden gevonden tussen teruggetrokken gedrag van kinderen, een negatief zelfbeeld en depressie. Volgens het Social Skill Deficit Model voor depressie leiden beperkte sociale vaardigheden tot negatieve feedback van anderen die uitmonden in negatieve zelfperceptie en depressie. Onderzoek naar (beperkte) sociale vaardigheden in combinatie met sociale teruggetrokkenheid is schaars. Huidig onderzoek richt zich op de verbanden tussen teruggetrokken gedrag van adolescenten (zoals waargenomen door klasgenoten), depressie bij adolescenten (zelfrapportage), non-verbaal gedrag (observaties) van adolescenten en sociale zelfwaardering (zelfrapportage). In totaal deden 455 participanten in de leeftijd van 13 tot 16 jaar mee. Tegen de verwachting in, is er geen verband gevonden tussen teruggetrokkenheid en op de ander gericht gedrag (non-verbaal gedrag). Wel werden sekseverschillen gevonden. Zoals verwacht zij er verbanden gevonden tussen depressie en op de ander gericht gedrag, deze verbanden bestonden echter niet voor meer teruggetrokken adolescenten. Tot slot bleek er zoals verwacht een verband tussen teruggetrokkenheid en sociale zelfwaardering. Vervolgonderzoek zou dieper kunnen ingaan op sociale dilemma’s die te maken hebben met teruggetrokkenheid en depressie, zoals pesten, die spelen onder adolescenten op middelbare scholen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29441
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo