De visies van organisaties op de overgang van onderwijs naar werk voor vluchtelingen- en migrantenjongeren in de gemeente Raalte.
Author
Middelkamp, J.A.
Oterdoom, S.C.M.
Metadata
Show full item recordSummary
Achtergrond: Het is voor migranten- en vluchtelingenjongeren moeilijker om onderwijs te volgen, af te ronden en een baan te vinden. Door de transitie in de jeugdzorg komt de verantwoordelijkheid voor de begeleiding van deze doelgroep bij gemeentes te liggen. In dit onderzoek wordt gekeken naar de visies van organisaties op de overgang van onderwijs naar werk in de gemeente Raalte. Methode: Weinig is er bekend over visies van organisaties op de overgang van school naar werk bij jongeren, daarom is gekozen voor explorerend onderzoek gedaan door middel van halfgestructureerde interviews. In dit onderzoek zijn in totaal vier medewerkers geïnterviewd, van Humanitas, Vluchtelingenwerk en Workfast. Deze organisaties hebben in meer of mindere te maken met de doelgroep in de overgang van onderwijs naar werk. Resultaten: De onderzochte organisaties delen zelfredzaamheid als doel bij de begeleiding bij jongeren, maar geven hier alle drie een andere invulling aan. Humanitas en Vluchtelingenwerk ervaren daarnaast belemmeringen voor deze jongeren, zoals de taalbarrière, cultuurverschillen, het moeilijk zoeken van hulp en een beperkt sociaal netwerk. Workfast komt deze belemmeringen (vrijwel) niet tegen. Conclusie: Tussen de betrokken organisaties is discrepantie te zien bij de ervaringen met migranten- en vluchtelingenjongeren binnen de gemeente Raalte. Bovendien is de groep hulpbehoevenden volgens Humanitas en Vluchtelingenwerk groot, maar komt Workfast deze jongeren zelden tegen. De gemeente Raalte wil met haar beleid omtrent de transitie samenwerking tussen organisaties verbeteren. Hierbij lijkt het belangrijk visies op de hulpbehoefte van migranten- en vluchtelingenjongeren in de overgang van onderwijs naar werk, meer op een lijn te krijgen. Zo kan een meer eenduidige hulp geboden worden aan deze kwetsbare groep jongeren.