View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Etnische verschillen in ouderbetrokkenheid

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Annabel de Haas.pdf (1.105Mb)
        Author
        Haas, A.H.Y. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze thesis wordt onderzocht of er verschillen zijn in de mate van ouderbetrokkenheid tussen etnische groepen en tussen vaders en moeders en welke verklaringen hiervoor te vinden zijn. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende dimensies van ouderbetrokkenheid, dit zijn: overkoepelende ouderbetrokkenheid, ouderbetrokkenheid thuis, ouderparticipatie met lage kosten en ouderparticipatie hoge kosten. Deze genoemde kosten betreffen de tijd en moeite die door de ouder geïnvesteerd moeten worden. Er blijken verschillen te zijn in de mate van ouderbetrokkenheid tussen respondenten van Turkse en Marokkaanse herkomst ten opzichte van respondenten van Nederlandse herkomst. Turkse en Marokkaanse respondenten blijken minder betrokken te zijn bij de scholing van hun kind. De verklaringen voor deze etnische verschillen in ouderbetrokkenheid verschillen per dimensie van ouderbetrokkenheid. Voor de overkoepelende variabele van ouderbetrokkenheid geldt dat de verschillen tussen respondenten van Marokkaanse herkomst en respondenten van Nederlandse herkomst weg zijn zodra er gecorrigeerd wordt voor opleidingsniveau, doeltreffendheid en taalvaardigheid. Ook een correctie voor de opvoedingsdoelen zorgt ervoor dat er geen verschillen meer zijn. Voor respondenten van Turkse herkomst geldt dat zodra er gecorrigeerd wordt voor opleidingsniveau, doeltreffendheid en taalvaardigheid zij significant meer betrokken blijken te zijn dan autochtone Nederlanders. Er zijn geen verschillen meer tussen respondenten van Turkse en Marokkaanse herkomst op de dimensie ouderbetrokkenheid thuis zodra er gecorrigeerd wordt voor opleidingsniveau, doeltreffendheid en taalvaardigheid. De dimensie ouderparticipatie met lage kosten laat geen verschil zien tussen etnische groepen, echter wanneer er gecorrigeerd wordt voor taalvaardigheid dan blijkt dat respondenten van Turkse en Marokkaanse herkomst een hogere mate van ouderbetrokkenheid hebben in vergelijking tot respondenten van Nederlandse herkomst. Voor de dimensie ouderbetrokkenheid met hoge kosten zijn er geen verschillen meer tussen etnische groepen zodra er gecorrigeerd wordt voor opleidingsniveau en doeltreffendheid. Verder blijkt uit dit onderzoek dat vaders minder betrokken zijn dan moeders. Geen van de in dit onderzoek meegenomen stimulerende en belemmerende factoren voor ouderbetrokkenheid kunnen dit verschil verklaren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29386
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo