Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLeeuwen, van, A.
dc.contributor.advisorHulshof, C.D.
dc.contributor.authorRijkes, S.
dc.date.accessioned2018-07-19T17:02:16Z
dc.date.available2018-07-19T17:02:16Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29383
dc.description.abstractVeel organisaties en universiteiten hebben te kampen met hoge drop-out cijfers in e-learning cursussen. Gamification, het toepassen van game-elementen op iets wat geen game is, lijkt een goede oplossing te zijn voor dit probleem. Door het toevoegen van game-elementen aan een e-learning cursus zouden lerenden net zo gemotiveerd en geëngageerd moeten worden als de spelers van de games waaruit deze game-elementen zijn geleend. Maar is dit echt zo eenvoudig? Veroorzaken deze game-elementen daadwerkelijk de motivatie en het engagement van de spelers? Resulteert deze motivatie en dit engagement in een educatieve omgeving dan ook in een groter leereffect? Uit dit literatuuronderzoek naar het leereffect, de motivatie en het engagement dat game-elementen teweeg zouden kunnen brengen, blijkt dat er bewijs kan worden gevonden dat bepaalde game-elementen een mogelijke verhoging in het engagement en de motivatie kunnen veroorzaken. Doordat deze resultaten veelal gevonden zijn in de context van een serious game, is het belangrijk dat er meer onderzoek gedaan wordt naar het mogelijke effect van bepaalde game -elementen op de motivatie, het engagement en de leeruitkomst in andere contexten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent755892
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Gamification van E-Learning: een Groter Leereffect door Motivatie en Engagement.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGamification; Serious Games; Learning effectiveness; Leereffect; Game-elements; Game-attributes; Gamified e-learning; Motivation; Motivatie; Engagement; Betrokkenheid; Game-elementen; Educational games; e-learning
dc.subject.courseuuEducational Sciences: Learning in Interaction


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record