Etnische identiteit, zelfwaardering en externaliserend probleemgedrag bij Nederlandse, Turks-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse adolescenten
Summary
In deze studie is onderzoek gedaan naar de samenhang tussen etnische identiteit, zelfwaardering en externaliserend probleemgedrag onder Nederlandse (n = 461), Turks-Nederlandse (n = 79) en Marokkaans-Nederlandse (n = 70) adolescenten in Nederland. In totaal hebben 610 vmbo scholieren, met een gemiddelde leeftijd van 14.6 jaar, de vragenlijsten op school ingevuld. Er is gebruik gemaakt van een verkorte versie van de ‘Multigroup Ethnic Identity Measure’, ‘Self-Perception Profile for Adolescents’ en ‘Youth Self Report’.
Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen tussen de drie etnische groepen gevonden. Resultaten lieten wel significante verschillen zien in etnische identiteit. De Marokkaans-Nederlandse adolescenten rapporteerden gemiddeld de sterkste etnische identiteit, gevolgd door de adolescenten met een Turkse achtergrond. De minst sterke etnische identiteit hadden de Nederlandse adolescenten. Er zijn geen verschillen tussen de drie etnische groepen gevonden in zelfwaardering en externaliserend probleemgedrag.
Bij Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse adolescenten bleek dat een hogere score op etnische identiteit samenhangt met een hogere score op zelfwaardering. Verder bleek dat alleen bij Nederlandse adolescenten een lagere score op zelfwaardering samenhangt met een hogere score op externaliserend probleemgedrag. Van een mediatie-effect van zelfwaardering tussen etnische identiteit en externaliserend probleemgedrag bleek geen sprake.