View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Etnische identiteit, zelfwaardering en externaliserend probleemgedrag bij Nederlandse, Turks-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Groot, R de-3085155 formulier.doc (45Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Groot, R. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is onderzoek gedaan naar de samenhang tussen etnische identiteit, zelfwaardering en externaliserend probleemgedrag onder Nederlandse (n = 461), Turks-Nederlandse (n = 79) en Marokkaans-Nederlandse (n = 70) adolescenten in Nederland. In totaal hebben 610 vmbo scholieren, met een gemiddelde leeftijd van 14.6 jaar, de vragenlijsten op school ingevuld. Er is gebruik gemaakt van een verkorte versie van de ‘Multigroup Ethnic Identity Measure’, ‘Self-Perception Profile for Adolescents’ en ‘Youth Self Report’. Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen tussen de drie etnische groepen gevonden. Resultaten lieten wel significante verschillen zien in etnische identiteit. De Marokkaans-Nederlandse adolescenten rapporteerden gemiddeld de sterkste etnische identiteit, gevolgd door de adolescenten met een Turkse achtergrond. De minst sterke etnische identiteit hadden de Nederlandse adolescenten. Er zijn geen verschillen tussen de drie etnische groepen gevonden in zelfwaardering en externaliserend probleemgedrag. Bij Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse adolescenten bleek dat een hogere score op etnische identiteit samenhangt met een hogere score op zelfwaardering. Verder bleek dat alleen bij Nederlandse adolescenten een lagere score op zelfwaardering samenhangt met een hogere score op externaliserend probleemgedrag. Van een mediatie-effect van zelfwaardering tussen etnische identiteit en externaliserend probleemgedrag bleek geen sprake.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2930
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo