Welke functie vervult visueel beeldmateriaal in een nieuwsuitzending?
Summary
In dit onderzoek wordt gekeken of er een verschil bestaat tussen het visuele beeldmateriaal in een nieuwsuitzending van BBC World en het visuele beeldmateriaal van een nieuwsuitzending van CGTN, wanneer er sprake is van een voice-over. Daarnaast wordt onderzocht welke functie dit visuele beeldmateriaal vervult. Uit eerder onderzoek is gebleken dat journalisten, zowel bewust als onbewust, beelden selecteren om een bepaald retorisch discours te creëren. Het is hierbij aannemelijk dat er sprake is van een vorm van framing. Visueel beeldmateriaal is op te delen in deiktisch materiaal, de gesproken tekst in een nieuwsuitzending verwijst direct naar het beeld, en niet-deiktisch materiaal, de gesproken tekst verwijst niet direct naar het beeld. In het onderzoek zijn vier BBC World uitzendingen en vijf CGTN-uitzendingen geanalyseerd op de aard van gesproken tekst (nieuwslezer, reporter of geïnterviewde) en de aard van het beeldmateriaal (wel- of niet-deiktisch). Verder zijn tijdens deze analyse, middels explorerend onderzoek, gepoogd functies van dit visuele beeldmateriaal aan te duiden. Uit het onderzoek is gebleken dat in een nieuwsuitzending van CGTN gemiddeld meer niet-deiktisch beelden getoond worden dan in een nieuwsuitzending van BBC World. Uit explorerend onderzoek bleek dat de functie van deiktisch materiaal ondersteuning van de gesproken tekst is en dat niet-deiktisch materiaal als visuele framing gezien kan worden. In vervolgonderzoek kan gekeken worden naar een grotere hoeveelheid uitzendingen van meerdere nieuwszenders om te zien of de gevonden resultaten standhouden, aangezien in deze studie slechts negen uitzendingen geanalyseerd zijn. Daarnaast kan men dieper ingaan op de communicatieve functie van het beeldmateriaal.