View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De SacconePhonys: YouTube-vloggers en anti-fandom : Een onderzoek naar de rol van zelfpresentatie van YouTube-vloggers in de vorming van negatieve parasociale relaties van anti-fans met deze vloggers

        Thumbnail
        View/Open
        Elize Wind Scriptie SacconePhonys YouTube-vloggers en anti-fandom.pdf (587.8Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Wind, E.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het populaire video-genre ‘vlogs’ filmen mensen hun dagelijks leven. In dit soort vlogs is sprake van strategieën van zelfpresentatie, omdat er keuzes worden gemaakt in wat er wel en niet getoond wordt. Vloggers kunnen omschreven worden als micro-celebrities. De band die kijkers met mediafiguren vormen wordt omschreven als een parasociale relatie. Deze relatie kan met dit soort micro-beroemdheden sterker voelen dan met reguliere mediafiguren zoals artiesten en acteurs en dit is niet altijd een positieve relatie. Zo bestaan er roddelfora waar leden samenkomen om vloggers te bekritiseren. Eerder onderzoek richt zich voornamelijk op positieve en empathische parasociale relaties met mediafiguren. Het huidige onderzoek probeert erachter te komen wat de rol van de zelfpresentatie van vloggers is in de vorming van negatieve parasociale relaties. Om dit te onderzoeken zijn er vijf semigestructureerde diepte-interviews afgenomen met leden van een roddelforum waar zij praten over de SacconeJoly-vloggerfamilie. Deze interviews zijn ad verbatim getranscribeerd, gecodeerd en geanalyseerd vanuit de Grounded Theory benadering. Na deze analyse werd duidelijk dat de respondenten waarde hechten aan authenticiteit van zelfpresentatie van vloggers. Omdat vloggen het filmen van het dagelijkse leven zou moeten zijn, wordt het negatief ontvangen als blijkt dat dit beeld onecht is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29293
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo