View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Nintendo Switch: De representatie van spel in het alledaagse leven

        Thumbnail
        View/Open
        4296516_VanTrierum_Marijn_bacheloreindwerkstuk.pdf (1015.Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Trierum, A.E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er vindt een verandering plaats in de manier waarop de verschillende media gebruikt worden. Ook de manier waarop gegamed wordt is inmiddels veranderd. In het beginstadium kon je enkel gamen op een arcadekast (jaren ’70 en ’80), later moest je juist thuis voor de televisie of achter de computer zitten om spellen te kunnen spelen. Inmiddels is gamen ook mobiel: er zijn al veel handheld consoles op de markt (bv Nintendo DS en PS Vita), en ook de mobiele telefoon dient tegenwoordig als gameconsole. Daarnaast vindt er een verschuiving plaats in de tijdsbesteding tussen werk en vrije tijd. We werken steeds vaker door na kantooruren. Omdat de vrije tijd zuiniger wordt, hechten we daar meer waarde aan. Bedrijven proberen de consument te overtuigen om deze waardevolle vrije tijd te besteden aan hun producten of services. Een groot gamebedrijf als Nintendo doet dit door het belang van play in everyday life (spel in het alledaagse leven) in hun promotiemateriaal aan te kaarten. In dit onderzoek zal ik analyseren hoe dit gebeurt in het promotiemateriaal van de Nintendo Switch. Voorafgaand aan de lancering van deze spelcomputer op 3 maart 2017 zijn meerdere reclamevideo’s gepubliceerd en is er een (online) presentatie gegeven. Ik onderzoek de representaties in deze video’s door het uitvoeren van meerdere methodes: een retorische, een computationele en een affordance analyse.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29284
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo