View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van de leerkracht op de ontwikkeling van het voorbereidend rekenen

        View/Open
        Masterthesis Ekdom, JI-3144275.pdf (1.345Mb)
        Publication date
        2009
        Author
        Ekdom, J.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is nagegaan hoe leerkrachten voorbereidend rekenen aanbieden in groep 1 / 2, of de ontwikkelde vragenlijst voor leerkrachten (‘In de klas’) betrouwbaar is en in hoeverre leerkrachten de rekenkennis van kleuters beïnvloeden door middel van het voorbereidend rekenaanbod. 71 Kleuterleerkrachten uit de provincie Utrecht hebben de vragenlijst ‘In de klas’ ingevuld zodat hun onderwijsaanbod onderzocht kon worden. 126 Kleuters uit de provincie Utrecht hebben de ‘Utrechtse Getalbegrip Toets-Revised’ (UGT-R) gemaakt zodat hun rekenkennis onderzocht kon worden. Het blijkt dat er weinig aan (gepland) voorbereidend rekenen wordt gedaan in groep 1 / 2 en de vragenlijst is zeer betrouwbaar (α = .90). De leeftijd en het aantal jaren dat de leerkracht heeft lesgegeven in groep 1 / 2 zijn gerelateerd aan het onderwijsaanbod van leerkrachten. Er is ook een positieve correlatie tussen het leerlinggestuurde onderwijs en de rekenactiviteiten. Tevens is er een negatieve correlatie tussen leerkrachtgestuurd onderwijs en de rekenkennis van kleuters.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2925
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo