De invloed van de leerkracht op de ontwikkeling van het voorbereidend rekenen
Summary
In dit onderzoek is nagegaan hoe leerkrachten voorbereidend rekenen aanbieden in groep 1 / 2, of de ontwikkelde vragenlijst voor leerkrachten (‘In de klas’) betrouwbaar is en in hoeverre leerkrachten de rekenkennis van kleuters beïnvloeden door middel van het voorbereidend rekenaanbod.
71 Kleuterleerkrachten uit de provincie Utrecht hebben de vragenlijst ‘In de klas’ ingevuld zodat hun onderwijsaanbod onderzocht kon worden. 126 Kleuters uit de provincie Utrecht hebben de ‘Utrechtse Getalbegrip Toets-Revised’ (UGT-R) gemaakt zodat hun rekenkennis onderzocht kon worden.
Het blijkt dat er weinig aan (gepland) voorbereidend rekenen wordt gedaan in groep 1 / 2 en de vragenlijst is zeer betrouwbaar (α = .90). De leeftijd en het aantal jaren dat de leerkracht heeft lesgegeven in groep 1 / 2 zijn gerelateerd aan het onderwijsaanbod van leerkrachten. Er is ook een positieve correlatie tussen het leerlinggestuurde onderwijs en de rekenactiviteiten. Tevens is er een negatieve correlatie tussen leerkrachtgestuurd onderwijs en de rekenkennis van kleuters.