De relatie tussen succeservaring en de semantische verwerking en de rol van emoties: Een N400 studie
Summary
Academisch leren en presteren zijn van groot belang in de hedendaagse maatschappij. Er wordt verondersteld dat leren en presteren belangrijke factoren voor emoties zijn en dat emoties cognitieve processen kunnen beïnvloeden. De huidige studie onderzocht de relatie tussen het ervaren van succes en een cognitief kerncomponent van leren: de semantische verwerking van taal, waarbij ook gekeken werd naar de emotionele staat. 21 vrouwelijke participanten deden mee. De metingen werden gedaan middels een N400-taak welke de semantische verwerking meet met een EEG. Daarna vulden de participanten de Achievement Emotions Questionnaire (AEQ) in. Participanten werden random verdeeld over de succesconditie (n = 10) en de controleconditie (n = 9). De participanten in de controleconditie vertoonden een sterker N400 cloze effect welke zich bevond in het rechter pariëtale deel van de hersenen en ervaarden meer negatieve emoties. De participanten in de succesconditie vertoonden een minder sterk N400 cloze effect, maar ervaarden wel meer positieve emoties.
Concluderend leidt het uitblijven van een succeservaring tot meer negatieve emoties en een betere semantische verwerking. Daarentegen leidt het ervaren van succes tot meer positieve emoties, maar niet tot een betere semantische verwerking. Toekomstig studies dienen deze resultaten beter te onderzoeken.