View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Pedagogische Civil Society binnen het project Wijkacademie Opvoeden en meer

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Pease, S-5625424 en Lodeweegs, J-5624789 en Lijten, C-5616271 en Raat, LAde-3649482.pdf (140.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Pease, S.
        Lodeweegs, J.
        Lijten, C.F.
        Raat, L.A. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Recent developments in youth policy have led to an increasing interest for an environment-oriented approach. The Pedagogic Civil Society (PCS) evolved from this approach and is based upon the strength of families and support from their environment (De Winter, 2011). Stichting Bevordering Maatschappelijke Participatie (BMP) takes this concept into practice with the project ‘Wijkacademie Opvoeden en meer...’. The purpose of the Wijkacademie is to increase the pedagogic social capital and pedagogic networks of parents and children in underprivileged neighbourhoods. BMP assumes that four mechanisms can strengthen the PCS; empowerment, the learning mechanism, social network and interactions with external organizations. This article examines how BMP embeds these four mechanisms and how parents experience this. This is investigated using data obtained from observations and semi-structured interviews with participants of the Wijkacademie. The results show that BMP appears to imbed empowerment, the learning mechanism, social networking and interaction with external organizations within the Wijkacademie. However the latter mechanism has not yet had the desired effect. Parents experienced the deployed mechanisms especially positive. Door recente ontwikkelingen in het jeugdbeleid, is er steeds meer interesse voor een omgevingsgerichte aanpak. Voortgekomen uit deze aanpak is de Pedagogische Civil Society (PCS), waarbij wordt uitgegaan van de eigen kracht van gezinnen en van ondersteuning door hun omgeving (De Winter, 2011). Stichting Bevordering Maatschappelijke Participatie (BMP) brengt dit concept in de praktijk met het project ‘Wijkacademie Opvoeden en meer...’. Het doel van de Wijkacademie is het opvoedkapitaal en de opvoednetwerken van ouders en kinderen in kansarme buurten te vergroten. BMP gaat uit van vier mechanismen die de PCS kunnen versterken; empowerment, het leermechanisme, sociaal netwerk en interactie met externe organisaties. In dit artikel is onderzocht op welke manier BMP deze vier mechanismen inzet en hoe ouders dit ervaren. Dit is onderzocht met behulp van observaties van bijeenkomsten en door het afnemen van semigestructureerde interviews bij deelnemers van de Wijkacademie. Uit de resultaten blijkt dat BMP empowerment, het leermechanisme, sociaal netwerk en interactie met externen lijkt in te zetten binnen de Wijkacademie. Echter heeft het laatstgenoemde mechanisme nog niet het gewenste effect. Ouders ervaren de ingezette mechanismen vooral als positief.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29234
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo