View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taal & ongelijkheid: waarom Pieter kan schrijven op vmbo-niveau en zijn klasgenoot Priscilla nog boeken van de basisschool leest.

        Thumbnail
        View/Open
        Meulenbeek, M - Scriptie.pdf (1.155Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Meulenbeek, M.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van deze studie is om te achterhalen wat de oorzaken zijn van ongelijkheid in taalprestaties onder autochtone leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dit onderzoek is uitgevoerd als case study voor het Marianum, een overwegend witte, middelbare school in een plattelandsregio in Oost-Gelderland. Deze scholengemeenschap constateert dat de taalprestaties van hun leerlingen door de jaren heen steeds verder uit elkaar loopt. De ongelijkheid in taalprestaties is met name groot onder leerlingen in het derde leerjaar. Het Marianum wil achterhalen waarom dit verschil er is. De centrale vraag binnen deze studie luidt: Wat zijn de oorzaken van ongelijkheid in taalprestaties onder autochtone leerlingen op scholengemeenschap Marianum? Om dit te onderzoeken zijn er enquêtes afgenomen onder autochtone leerlingen in het derde leerjaar (N=242). Middels multipele regressieanalyses zijn er acht hypothesen getoetst. Uit deze studie kan geconcludeerd worden dat de mate waarin leerlingen voorgelezen zijn door hun ouders, familie, voogd of de oppas, de mate waarin leerlingen boeken lezen voor hun plezier in de vrije tijd én de mate waarin zij door hun ouders worden geholpen met overhoren voor proefwerken en so’s en bij huiswerkopdrachten, gezien kan worden als oorzaak van ongelijke taalprestaties onder autochtone leerlingen in het derde leerjaar van het Marianum.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29199
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo