View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effect van MST op het belonen en straffen door ouders van adolescenten met externaliserende gedragsproblemen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Roks, F-5680298.pdf (379.3Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Roks, F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Multi Systeem Therapie (MST) is een behandeling voor ouders en adolescenten met externaliserende gedragsproblemen. Deze behandeling duurt drie tot zes maanden en is gericht op de adolescent, gezin, leeftijdsgenoten, de buurt en school. De adolescenten zijn tussen de 12 en 18 jaar oud. Deze studie onderzoekt of de opvoedvaardigheden belonen, bestraffen, inductive discipline en harsh parenting gerelateerd zijn aan de mate van externaliserende gedragsproblemen van de adolescent. Ook wordt er onderzocht of MST effect heeft op de opvoedvaardigheden, vergelijken met de TAU groep. Deze studie gebruikt bestaande data van het onderzoek: Effectiviteit van MST in Nederland. In dit onderzoek zijn belonen en straffen gemeten met de Alabama Parenting Questionnaire (APQ) en de Parental Dimension Inventory (PDI). Externaliserende gedragsproblemen van de adolescent zijn gemeten met de Youth Self Report (YSR). Uit dit onderzoek komt naar voren dat ouders in de MST groep meer gebruik maken van inductive discipline, dan ouders in de TAU groep. Bovendien is er geen relatie gevonden tussen de opvoedvaardigheden belonen, bestraffen, inductive discipline, harsh parenting en externaliserende gedragsproblemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29187
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo