View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        L’influence de la langue sur la pensée : une recherche comparative sur l’influence du genre grammatical français sur les associations évoquées par les substantifs.

        Thumbnail
        View/Open
        Alexandra Eindversie.pdf (26.96Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Vrolijk, A.M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In hoeverre beïnvloedt onze taal ons wereldbeeld, onze manier van denken? En wat is daarbij het effect van onze moedertaal en een vreemde taal? In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van het grammaticaal geslacht op de associaties die worden opgeroepen bij Franse zelfstandige naamwoorden. De experimenten zijn uitgevoerd door vier groepen (vrouwelijke) participanten: een groep basisschoolleerlingen, een groep middelbare scholieren (vwo-eindexamenniveau), een groep bachelorstudenten van de opleiding Franse taal en cultuur aan de UU en een groep native speakers Frans die geen Nederlands spreken. De participanten hebben een lijst zelfstandige naamwoorden beoordeeld door middel van ‘waardewoorden’ te scoren op een Likert-schaal. Uit het onderzoek blijkt dat er inderdaad een invloed aanwezig is van het grammaticaal geslacht, maar dat er bij de Nederlandse participanten niet meer invloed van het grammaticaal geslacht wordt ondervonden naarmate het niveau vordert, en dat deze invloed alleen in sterke mate aanwezig is bij moedertaalsprekers Frans. De moedertaalsprekers Nederlands lijken juist steeds gevoeliger te worden voor het grammaticaal geslacht in het Nederlands naarmate hun niveau Frans vordert, een opvallend resultaat. De Nederlandse participanten lijken sterk beïnvloed te worden door hun moedertaal bij het beoordelen van de Franse zelfstandige naamwoorden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29105
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo