View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen werkgeheugen en getalbegrip bij kinderen uit groep 1, 2 en 3 van het basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Nijzink, GA-4173791.pdf (530.2Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Nijzink, G.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel Verschillende studies laten een relatie zien tussen twee voorspellers van latere rekenvaardigheden, namelijk werkgeheugen en getalbegrip, maar geven geen inzicht in verschillen in deze relatie. De huidige studie focust op verschillen in de relatie tussen werkgeheugen en getalbegrip met betrekking tot niveau van getalbegrip en leeftijd. Verder is de rol van non-verbaal IQ niveau en rekentaal onderzocht. Methode Vier meetmomenten zijn gebruikt om meer inzicht te krijgen in deze relatie. Om getalbegrip, werkgeheugen, non-verbaal IQ niveau en rekentaal te meten zijn respectievelijk de Utrechtse Getalbegrip Toets (UGT-R), vier subtesten van de Automatic Working Memory Asessment (AWMA), Raven CPM en de Taaltoets alle Kinderen, gebruikt. Pearson correlaties en Fisher-z toetsen zijn gebruikt om variabelen en relaties te vergelijken. De process tool van Hayes is gebruikt om antwoord te geven op de vraag of non-verbaal IQ niveau en rekentaal mediators zijn. Resultaten De relatie tussen werkgeheugen en getalbegrip is het sterkst bij jonge kinderen en kinderen met een laag niveau van getalbegrip. Er zijn geen verschillen gevonden tussen verbaal en visueel-ruimtelijk werkgeheugen. Non-verbaal IQ niveau en rekentaal zijn geen mediators voor de relatie tussen werkgeheugen en getalbegrip. Conclusie Er zijn verschillen in de relatie tussen werkgeheugen en getalbegrip in de eerste drie jaar van de basisschool. De sterkte van de relatie is afhankelijk van niveau van getalbegrip en leeftijd. Er is geen rol van non-verbaal IQ en rekentaal gevonden. Tenslotte worden enkele aanbevelingen voor toekomstig onderzoek gedaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29080
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo