View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De schaduwkant van de vee-industrie

        Thumbnail
        View/Open
        FINAL_FV_SCRIPTIE_2.pdf (1.240Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Vergroesen, F.H.H.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek legt de focus op de vee-industrie, zoals de titel al stelt. Middels de documentaire COWSPIRACY wordt de vee-industrie op een negatieve manier belicht. De documentaire stelt namelijk dat de vee-industrie de oorzaak is voor het huidige milieuprobleem. Uit een rapport van de Verenigde Naties is gebleken dat de vee-industrie alleen al meer broeikasgassen produceert dan alle auto’s, treinen en vliegtuigen wereldwijd bij elkaar produceren. Naar aanleiding van deze informatie, is het interessant om de documentaire COWSPIRACY te analyseren door middel van een discoursanalyse. Hierbij is gekeken naar welke retorische middelen ingezet worden in de documentaire om de urgentie van de vee-industrie te schetsen. De documentaire is opgedeeld in sequenties waarbij het narratief en de retorische middelen geanalyseerd zijn. Het is van belang om in het achterhoofd te houden dat documentaires creatief omgaan met de werkelijkheid en geen objectieve weergave van de realiteit weergeven. Documentairemakers Andersen en Kuhn bepalen op welke manier tekst getoond wordt aan het publiek, waarbij het doel is om het publiek te overtuigen van hun visie. Uit de analyse is gebleken dat vier retorische middelen het meest aanwezig zijn in de documentaire. Dit zijn (1) de inzet van experts, (2) het aanhalen van statistische gegevens, (3) het tonen van video’s, en (4) het onderuithalen van de tegenpartij. Door middel van deze retorische middelen is het mogelijk voor de documentairemakers om het publiek te overtuigen van hun visie op de vee-industrie. Het discours dat geconstrueerd wordt, is dat de oplossing voor het huidige milieuprobleem veganistisch leven is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29027
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo