Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCrone, V.C.A.
dc.contributor.authorHenning, K.J.
dc.date.accessioned2018-05-10T17:00:46Z
dc.date.available2018-05-10T17:00:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29024
dc.description.abstractIn deze bachelorscriptie wordt er antwoord gegeven op de volgende vraag: ‘Op welke wijze wordt storyinformatie in de Netflix Original series Narcos en House of Cards aangeboden aan de toeschouwer binnen de distributiepraktijken van all-at-once publiceren?’ Met de komst van online-streaming diensten zoals Netflix hebben er veranderingen binnen de distributiepraktijken van series plaatsgevonden. Zo wordt een deel van de Netflix Original series per seizoen online beschikbaar gesteld en wordt het niet langer - zoals bij traditionele televisie wel het geval was (en in sommige gevallen nog steeds is) - per week uitgezonden. Deze series worden all-at-once gepubliceerde series genoemd. In deze thesis wordt er gekeken naar wat er precies gebeurt wanneer series niet langer op een traditionele wijze worden uitgezonden. Het is in dit geval zo dat de toeschouwer storyinformatie op een andere manier aangeboden krijgt, aangezien het volledige seizoen direct tot zijn/haar beschikking staat. Er kan een hoge mate van complexiteit in het narratief van de serie verwerkt worden omdat de toeschouwer de mogelijkheid heeft tot binge viewing. Daarnaast nodigt juist deze hoge mate van complexiteit uit tot binge viewing. Dit wordt onderbouwd door een analyse van de temporal duration, temporal frequency en de range of storyinformation. Uit deze analyse komen drie structuren naar voren, die ieder op hun beurt gezien kunnen worden als karakteristieken van de all-at-once gepubliceerde serie. Allereerst wordt er niet langer gebruik gemaakt van de ‘previously on’ conventie, zoals Michael Z. Newman dit eerder beschreef. Ook wordt er zeer beperkte storyinformatie aangeboden aan de toeschouwer. Een tweede karakteristiek is dat redundancy zoals Newman dit beschrijft niet meer te herkennen is in de all-at-once gepubliceerde serie. Er is zeker nog sprake van herhaling in het narratief, maar dit is niet in iedere beat terug te vinden. Daarnaast wordt de gap een belangrijk onderdeel van de story. Gebeurtenissen vinden plaats in de gap maar worden niet getoond in het plot. Dit is mogelijk omdat de toeschouwer de volgende aflevering direct tot zijn/haar beschikking heeft. Tot slot wordt er veelal gebruik gemaakt van restricted storytelling waardoor de complexiteit toeneemt. Deze thesis toetst dus de concepten basic narrative conventions en narratieve complexiteit zoals Newman en Jason Mittel dit eerder beschreven en komt tot de conclusie dat dit niet langer op dezelfde manier vormgegeven wordt in de all-at-once gepubliceerde serie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1789791
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen nieuw tijdperk: all-at-once gepubliceerde series? Een analyse van storyinformatie in de all-at-once gepubliceerde series Narcos en House of Cards
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAll-at-once gepubliceerde series, narratie, storyinformatie, temporal duration, temporal frequency, complex storytelling, basic narrative conventions, binge viewing.
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record