View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Okja en de Morele Status van het Dier

        Thumbnail
        View/Open
        Celeste de Vrij BA_EWS 22-2-2018.pdf (1.248Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Vrij, C.A. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Tot op vandaag de dag is er een debat gaande betreffende de verhoudingen tussen de mens en het dier. Hierin zijn drie verschillende stromingen te onderscheiden: de indirect theories, de direct but unequal theories en de moral equality theories. Niet alleen filosofen, maar ook film-/mediawetenschappers en filmmakers mengen zich in het debat. Bong Joon-Ho is een Zuid-Koreaanse filmmaker die in zijn film OKJA de machtsposities tussen de mens en het dier bevraagd en hierbij de status van het dier. In dit onderzoek wordt een korte samenvatting gegeven van de verschillende stromingen en de belangrijkste denkers in het debat. Vervolgens wordt er een aantal filmwetenschappers besproken die kritiek leveren op de afbeelding van het dier in de visuele cultuur. Dan wordt er aan de hand van een personage-analyse onderzoek gedaan naar de personages en hun verhoudingen tot elkaar en worden binaire opposities in de film opgespoord en geanalyseerd. Dit geeft een inzicht in de manier waarop in de film machtsverhoudingen worden vormgegeven. De focus zal liggen op vormgeving van de belangrijkste menselijke personages in de film OKJA, hun relatie tot het dier en de vormgeving van het dier zelf. Dan zal er gekeken naar de manier waarop de filmmaker zijn publiek uitnodigt zich tot het dier te verhouden. Tot slot zal er worden aangetoond welke verschillende soorten relaties tussen de mens en dier in de film worden besproken en zal er worden gekeken naar welke relatie hier vervolgens wordt geprefereerd, waarbij het standpunt van de filmmaker duidelijk wordt. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt dan ook: “Welke positie neemt de film OKJA in, in het debat over de verhoudingen tussen mens en dier?"
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28913
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo