Media Events in 140 Tekens
Summary
Mijn onderzoek is gepositioneerd in het debat rondom de nieuwe participatiecultuur zoals
Henry Jenkins deze beschrijft. Binnen dit debat heb ik onderzocht hoe een media event vorm
krijgt. Dit concept is namelijk vooraf aan de nieuwe participatiecultuur gedefinieerd in 1992
door Daniel Dayan en Elihu Katz. Ik heb onderzocht hoe een media event vorm krijgt in de
nieuwe participatiecultuur aan de hand van de casus EK-vrouwenvoetbalfinale 2017. De EK-vrouwenvoetbalfinale
valt binnen de definitie van Dayan en Katz aangezien de wedstrijd live
is, van te voren is gepland en ceremoniële elementen bevat. Het materiaal dat ik onderzocht
heb om tot een antwoord te komen zijn Nederlandse tweets geplaatst op zes augustus
tussen 17:00 en 18:47 met de hashtag OranjeLeeuwinnen. Op basis van de aspecten van
media events zoals Dayan en Katz deze omschrijven heb ik de tweets ingedeeld. Binnen
deze indeling zijn thema’s geïdentificeerd. De meeste tweets die geanalyseerd zijn, vallen
onder de media event aspecten transformatie van kijkervaring en liveness. Het media event
komt dan ook het sterkst tot uitdrukking in deze aspecten. Een ander relevant aspect bleek
sociale functie te zijn; zo worden kijkers verenigd op Twitter door de hashtag
OranjeLeeuwinnen. Onder de geïdentificeerde thema’s heb ik ook een aantal nieuwe
dimensies van het media event herkend. Deze bespreek ik als nieuwe dimensies omdat ze
toevoegen aan de definitie van Dayan en Katz. Concluderend heb ik met dit onderzoek een
antwoord geformuleerd op de vraag: Hoe heeft de EK-vrouwenvoetbalfinale op Twitter vorm
gekregen als media event?