View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Media Events in 140 Tekens

        Thumbnail
        View/Open
        BA Scriptie - Media events in 140 tekens - Rita Eilander (4126475).pdf (3.665Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Eilander, A.J.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Mijn onderzoek is gepositioneerd in het debat rondom de nieuwe participatiecultuur zoals Henry Jenkins deze beschrijft. Binnen dit debat heb ik onderzocht hoe een media event vorm krijgt. Dit concept is namelijk vooraf aan de nieuwe participatiecultuur gedefinieerd in 1992 door Daniel Dayan en Elihu Katz. Ik heb onderzocht hoe een media event vorm krijgt in de nieuwe participatiecultuur aan de hand van de casus EK-vrouwenvoetbalfinale 2017. De EK-vrouwenvoetbalfinale valt binnen de definitie van Dayan en Katz aangezien de wedstrijd live is, van te voren is gepland en ceremoniële elementen bevat. Het materiaal dat ik onderzocht heb om tot een antwoord te komen zijn Nederlandse tweets geplaatst op zes augustus tussen 17:00 en 18:47 met de hashtag OranjeLeeuwinnen. Op basis van de aspecten van media events zoals Dayan en Katz deze omschrijven heb ik de tweets ingedeeld. Binnen deze indeling zijn thema’s geïdentificeerd. De meeste tweets die geanalyseerd zijn, vallen onder de media event aspecten transformatie van kijkervaring en liveness. Het media event komt dan ook het sterkst tot uitdrukking in deze aspecten. Een ander relevant aspect bleek sociale functie te zijn; zo worden kijkers verenigd op Twitter door de hashtag OranjeLeeuwinnen. Onder de geïdentificeerde thema’s heb ik ook een aantal nieuwe dimensies van het media event herkend. Deze bespreek ik als nieuwe dimensies omdat ze toevoegen aan de definitie van Dayan en Katz. Concluderend heb ik met dit onderzoek een antwoord geformuleerd op de vraag: Hoe heeft de EK-vrouwenvoetbalfinale op Twitter vorm gekregen als media event?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28908
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo