View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De waardering van narratieve, eudaimonische commercials

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Emma Surewaard.docx (898.1Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Surewaard, E.A.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek naar narratieve (verhalende), eudaimonische (ontroerende) commercials is gekeken naar de verschillen tussen twee soorten eudaimonische commercials op gebied van emotie en identificatie die door het publiek ervaren is. De twee soorten die centraal stonden waren ‘joyfully moving’ commercials en ‘sadly moving’ commercials. Daarnaast is onderzocht of emotie en identificatie voorspellers bleken van de waardering van het publiek ten aanzien van de twee soorten eudaimonische commercials. Dit is onderzocht door 120 proefpersonen te laten kijken naar eudaimonische commercials. Deze proefpersonen dienden vervolgens vragenlijsten in te vullen die gericht waren op de ervaren emotie, identificatie en waardering. Naar aanleiding van de resultaten kan geconcludeerd worden dat er verschillende emoties zijn ervaren bij het bekijken van de twee soorten eudaimonische commercials, waarvan sommige emoties voorspellers bleken van de waardering van deze commercials. Ook bleek dat identificatie met bepaalde personages in de commercial een positieve invloed kan hebben op de waardering van het publiek ten aanzien van de commercial. De ‘joyfully moving’ commercials werden door de proefpersonen beter gewaardeerd dan de ‘sadly moving’ commercials. Dit onderzoek kan gezien worden als een eerste stap op het gebied van onderzoek naar verschillende soorten eudaimonische commercials en kan gebruikt worden bij vervolgonderzoek naar dit onderwerp.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28906
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo