View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Peeracceptatie en Peerafwijzing op de Relatie tussen het 5-HTTLPR polymorfisme en Depressie in de Adolescentie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis M. de la Fonteijne 5721806.pdf (564.5Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Fonteijne, M.L. de la
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De adolescentie is een belangrijke periode voor het ontstaan van depressie. Er is evidentie voor genetische en omgevingsfactoren voor het voorspellen van depressie. Onderzoek naar een gen-omgeving interactie tussen het 5-HTTLPR polymorfisme en peerreputatie (i.e. peeracceptatie en peerafwijzing) op depressie bij adolescenten is echter schaars. Het doel van deze longitudinale studie is om inzicht te verkrijgen in de interactie tussen peerreputatie op de relatie van 5-HTTLPR en depressie. De huidige studie maakt gebruik van de eerste twee meetmomenten van de TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey (TRAILS). De steekproef van de huidige studie bestaat uit 616 adolescenten van 10 tot 12,5 jaar (Mleeftijd=11,1). Voor zowel de totale steekproef als voor meisjes en jongens apart zijn er geen interactie-effecten van peerreputatie op depressie gevonden. Wel zijn er met lineaire regressieanalyses hoofdeffecten voor depressie gevonden. Voor jongens is de aanwezigheid van twee korte allelen van 5-HTTLPR een risicofactor en voor meisjes is peerafwijzing een risicofactor voor depressie. Geconcludeerd wordt dat er geen sprake is van een gen-omgeving interactie maar alleen van directe negatieve effecten van genetische en omgevingsfactoren op depressie, verschillend per geslacht. Vervolgonderzoek naar een interactie tussen 5-HTTLPR en peerreputatie op depressie voor meisjes en jongens apart is wenselijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28831
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo