The Kardashians: Transmedia storytelling als vorm van branding
Summary
In dit bachelor eindwerkstuk wordt vanuit een cultuurkritisch perspectief onderzocht hoe de Kardashians transmedia storytelling inzetten ter constructie van een celebrity brand. Door middel van een narratieve analyse van de storyworld van de Kardashians, wordt inzichtelijk gemaakt welke personages, settings en gebeurtenissen en de daaruit voortvloeiende thematiek een belangrijke rol spelen op de verschillende platformen waarop de Kardashians actief zijn. Voor dit onderzoek zijn eerst zes verschillende platformen onderzocht: het televisieprogramma Keeping Up With The Kardashians, de sociale media van Kim Kardashian (Twitter en Instagram) en de drie apps van Kim Kardashian (KKW, Kim Kardashian: Hollywood en KIMOJI). Vervolgens worden deze verschillende platformen in relatie tot elkaar besproken aan de hand van de theorie rondom transmedia storytelling van Jenkins en Evans. Ten slotte wordt beargumenteerd hoe transmedia storytelling als middel voor branding functioneert. Hiervoor worden verschillende theorieën met betrekking tot programme branding (Evans) en celebrity branding (Kowalczyk & Royne, Grindstaff & Murray) in relatie tot elkaar besproken. Door uit te gaan van situated agency volgens York, kan de Kardashians een eigen aandeel in hun bekendheid worden toegeschreven. Tot slot wordt de transmedia storytelling van de Kardashians besproken binnen een breder kader van reality celebrity en reality tv.