View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Problemen met betrekking tot egocentrisme: een onderzoek naar de begrijpelijkheid, aanvaardbaarheid en waardering van een e-consult

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk CIW Kayleigh Hoogenboom.pdf (621.4Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Hoogenboom, K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De mens heeft van nature de neiging zichzelf als maatstaf van alle dingen te zien, wat in de literatuur gedefinieerd wordt als egocentrisme. Wanneer een arts met een patiënt communiceert via e-consult kan deze neiging problemen opleveren. Dit onderzoek biedt een inzicht in de manier waarop er het best met die neiging, je eigen perspectief als referentiepunt te nemen, omgegaan kan worden door artsen. Dit onderzoek bestaat uit een kwalitatief deel en een kwantitatief deel. In het kwalitatieve deel ligt de focus op het achterhalen van de tekstkenmerken die deze neiging weerspiegelen. Dit is gebeurd aan de hand van een ongerichte, kwalitatieve methode: de plus-min-methode. De gevonden tekstkenmerken zijn gebruikt om een aantal artsen-mails te herschrijven naar een verbeterde versie en een verslechterde versie. De gemanipuleerde berichten zijn vervolgens in het kwantitatieve deel getoetst op begrijpelijkheid, waardering en aanvaardbaarheid. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de tekstkenmerken van egocentrisme in grote mate invloed hebben op zowel de begrijpelijkheid van de tekst, als op de waardering en de aanvaardbaarheid van de tekst. Dit onderzoek laat zien op welke manier er een duidelijke communicatie kan ontstaan tussen arts en patiënt en kan daardoor een bijdrage leveren aan de onderwijsmodule van het UMC.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28772
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo