Uitdaging of uitputting? Het effect van werkeisen en hulpbronnen op het welzijn van startende werknemers met een (afgeronde) MBO-opleiding.
Summary
Doel van dit onderzoek was, met behulp van het Job Demands-Resources Model, te onderzoeken in hoeverre werkeisen en hulpbronnen invloed uitoefenen op het welzijn en de prestatie van MBO-opgeleide startende werknemers. In totaal hebben 78 werknemers uit 9 verschillende beroepssectoren deelgenomen aan het huidige onderzoek. Deze werknemers werden via een e-mail uitgenodigd om aan een digitale vragenlijst deel te nemen. Het onderzoek heeft aangetoond dat de werkeisen werkdruk en conflicten op het werk gevoelens van burnout vergroten bij MBO-opgeleide startende werknemers. Ook leiden hoge werkeisen tot verminderde prestaties. Verder is gebleken dat door de aanwezigheid van de hulpbronnen sociale steun en autonomie werknemers meer bevlogen raken. Bovendien leiden sociale steun en autonomie, via bevlogenheid tot meer werktevredenheid bij MBO-opgeleide startende werknemers. Geconcludeerd kan worden dat het welzijn van MBO-opgeleide startende werknemers verslechterd als zij worden geconfronteerd met hoge werkeisen. Om het welzijn van MBO-opgeleide startende werknemers te bevorderen, moet de focus gelegd worden op het motivationele proces, waarbij bevlogenheid centraal staat.