View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        From Here On: de positie van curator en kunstenaar in een tentoonstelling over Postphotography

        Thumbnail
        View/Open
        Bacheloreindwerkstuk_Puck Barendrecht_3970140.pdf (1.164Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Barendrecht, P.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt de grensvervaging tussen de rol van de curator en de kunstenaar onderzocht in een tentoonstelling over Postphotography: een tendens die zich richt op de verandering van fotografie in het digitale tijdperk. Daarbij wordt ingegaan op de veranderende rollen van de kunstenaar en de curator en hoe deze nieuwe begrippen van curator en kunstenaar zich vervolgens tot elkaar verhouden. Een uiteenzetting van het begrip Postphotography wordt vervolgens aan dit curator-kunstenaar discours verbonden, waarbij het fotografisch medium, de fotograaf en de verhouding van fotografie tot zijn omgeving besproken wordt. De bevindingen die uit zowel het curator-kunstenaar discours als uit het Postphotography discours voortkomen, worden vervolgens toegepast in een analyse van de tentoonstelling From Here On: Postphotography in the Age of Internet and the Mobile Phone. Op basis van deze analyse blijkt dat de tentoonstelling een specifiek beeld schept van het begrip Postphotography, waarbij de veranderende rol van de fotograaf en het werken met reeds bestaande beelden (postproduction) veel nadruk krijgt. Hoewel het gecreëerde beeld van de veranderende rol van de fotograaf heel duidelijk aansluiting vindt bij het curator-kunstenaar discours, blijkt dit in de praktijk minder duidelijk tot uitdrukking te komen. De sturende rol van de curator lijkt daarmee in deze tentoonstelling aanzienlijk te zijn, hetgeen een popularisering en professionalisering van de curator in het veld veronderstelt. Ook blijkt uit dit onderzoek dat zowel het curator-kunstenaar discours als het Postphotography discours worden scherp gehouden door de combinatie van theorie en praktijk, die elkaar regelmatig aanvullen of tegenspreken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28732
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo