View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Autonoom en zelfregulerend leren door studenten die samenwerken aan een complexe leertaak

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Kiewiet 3477231.pdf (673.0Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Kiewiet, A.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen de mate waarin studenten kenmerken van autonomie en zelfregulerend leren ervaren en toepassen bij een complexe leertaak enerzijds en de resultaten die zij behalen bij het eindproduct van deze leertaak anderzijds. De ondersteuning die door docenten bij de complexe leertaak wordt geboden, kan het zelfregulerend leren bij de studenten bevorderen. Uit de literatuur blijkt dat er een relatie is tussen motivatie met autonomie en zelfregulatie en dit is dan ook onderzocht in dit onderzoek. Dit mixed method onderzoek is uitgevoerd bij het project Samen Leren Ondernemen bij studenten mbo leerjaar 3 van niveau 3 en 4, die samenwerken met studenten hbo leerjaar 3. Er is bij 38 studenten een vragenlijst afgenomen met de schalen motivatie, leerstrategieën en ondersteuning, waarbij elke schaal is opgebouwd uit meerdere subschalen. Bij de vier begeleidende docenten zijn interviews afgenomen. In de studie is geen significantie relatie aangetoond tussen autonomie en zelfregulatie bij studenten en hun cijfer voor het eindproduct. Er zijn opvallende relaties beschreven die zijn waar te nemen op basis van de data. Bij een aantal groepen die intrinsiek gemotiveerd zijn, de juiste leerstrategieën weten in te zetten en tevreden zijn over de ondersteuning, blijkt dat zij de hoogste cijfers halen op het eindproduct. Dit onderzoek laat zien dat docenten graag controle uitoefenen op wat groepen doen, terwijl zij aangeven soms weinig zicht hier op te hebben. Docenten geven studenten voldoende ruimte voor zelfstandigheid, maar er lijkt eerder sprake van onafhankelijkheid dan van het bieden van ondersteuning en structuur voor autonomie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28678
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo