View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Docentscript en de kwaliteit van studentinteractie tijdens samenwerkend leren in het hbo

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Korporaal 3124533.pdf (661.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Korporaal, A.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenwerkend leren heeft een positief effect op het leerresultaat van studenten; er is een relatie tussen de kwaliteit van interactieprocessen in de groep en het leerresultaat. Een script kan hbo-docenten mogelijk ondersteuning bieden bij de begeleiding gericht op het stimuleren van de studentinteractie tijdens samenwerkend leren in projectgroepen. Uit dit interventie-onderzoek blijkt dat studenten die docentbegeleiding hebben ontvangen met gebruik van een script positiever zijn over de begeleiding van de docent gericht op de studentinteractie tijdens samenwerkend leren dan studenten die begeleiding hebben ontvangen zonder docentscript. Er zijn geen verschillen gevonden tussen studenten die begeleid zijn met of zonder script voor de perceptie op de interactie tijdens de samenwerking in de groep en het leerresultaat. Docenten van de opleiding communicatie vinden een docentscript als hulpmiddel voor de begeleiding van samenwerkend leren van toegevoegde waarde voor hbo-docenten. Een docentscript in combinatie met een checklist lijkt, ondanks kanttekeningen bij het onderzoek, een hulpmiddel dat potentie heeft om van toegevoegde waarde te kunnen zijn voor docentbegeleiding bij samenwerkend leren. Vervolgonderzoek is nodig om de positieve bevindingen uit dit onderzoek nader te kunnen onderbouwen en conclusies te kunnen verbreden naar andere opleidingen in het hbo.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28667
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo