View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Inductie: perspectief op de vormgeving en resultaten binnen de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Samen tussen Amstel en IJ (STAIJ)

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Spikker 4001796.pdf (564.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Spikker, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderzoeksvraag: Dit onderzoek beschrijft wat binnen STAIJ de visie en het beleid zijn op inductie van startende leerkrachten en wat, naar perceptie van schoolleiders en startende leerkrachten, de vormgeving en resultaten van de inductie zijn in de praktijk. Methode: Er is een inhoudsanalyse uitgevoerd om te bepalen wat de visie en het beleid zijn op inductie binnen STAIJ. Hiervoor zijn het koersplan 2016-2020, het professionaliseringsplan 2014-2016 en beleidsdocumenten van vijf basisscholen gebruikt. Daarnaast zijn op drie basisscholen interviews gehouden met drie schoolleiders en acht startende leerkrachten over hun perceptie op de vormgeving en resultaten van de inductie en hun perceptie op de kenmerken van inductie die bepalend zijn voor de resultaten. Resultaten: De inductie bestaat uit klassenbezoeken, video-interactiebegeleiding, een maatjessysteem, een aanpassing in het takenpakket, een introductie en coaching. Dit leidt volgens de schoolleiders en startende leerkrachten tot betere didactische kennis en vaardigheden en een groter welbevinden van de startende leerkrachten. Bepalend voor dit succes zijn de feedback en tips die startende leerkrachten krijgen, de beschikbaarheid van hulp, de steun van de schoolleider en de positieve schoolcontext.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28633
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo