Transmedia geschiedenis: een verhaal van betrokkenheid tot beleving. Een onderzoek naar de betrokkenheid binnen de transmedia praktijk Kleine handen & Kleine stappen in een grote oorlog
Summary
Het veranderende medialandschap en de veranderende houding van publiek zorgen ervoor dat er
nieuwe verteltechnieken ontstaan. Binnen een transmedia vertelling wordt één verhaal verspreidt
over verschillende media. Hierdoor komt de betrokkenheid met een verhaal op verschillende
manieren tot stand. Daarom zal in deze masterthesis onderzocht worden hoe binnen de transmedia
productie KLEINE HANDEN & KLEINE STAPPEN IN EEN GROTE OORLOG betrokkenheid wordt gecreëerd. Aan de
hand van narratieve en formele kenmerken wordt geanalyseerd hoe betrokkenheid tot stand komt.
Het analysemodel dat wordt gehanteerd is gebaseerd op de structure of sympathy theorie van
Murray Smith. In deze theorie poneert Smith verschillende gradaties van sympathie als alternatief
voor de term identificatie. Bij deze transmedia praktijk is sprake van een documentaireserie en een
interactieve comic. Ondanks dat de theorie van Smith gericht is narratieve vertellingen is deze
theorie ook geschikt om de interactieve comic te analyseren omdat deze ook verhaalelementen
bevat. Met behulp van de structure of sympathy wordt de relatie tussen de twee media-uitingen
geduid. Uit de analyse komt naar voren dat in de documentaireserie betrokkenheid tot stand komt
door sympathie voor de personages. In de interactieve comic komt betrokkenheid naast sympathie
ook door beleving tot stand. KLEINE STAPPEN IN EEN GROTE OORLOG geeft hierdoor een andere invalshoek
op het verhaal van de Eerste Wereldoorlog en breidt hiermee het verhaal van KLEINE STAPPEN IN EEN
GROTE OORLOG uit.