De Haagse Stemming. Interpretaties van het werk van Anton Mauve.
Summary
In dit onderzoek staat de vraag centraal hoe het werk van de negentiende-eeuwse kunstenaar Anton Mauve vanaf zijn eigen tijd tot aan de huidige tijd geïnterpreteerd is. Er zijn verschillende interpretaties mogelijk van zijn werk, van melancholisch tot symboliek, zo blijkt uit publicaties van de afgelopen jaren. Daarom wordt hier onderzocht hoe de interpretaties van Mauves werk zijn ontstaan en zich hebben ontwikkeld, en of deze overeen komen met wat Mauve zelf over zijn werk schreef. Hiervoor worden publicaties geraadpleegd uit de negentiende, twintigste en eenentwintigste eeuw die het werk van Anton Mauve behandelen. Er wordt gekeken naar de overeenkomsten en verschillen tussen deze publicaties om aan te tonen wat er verandert en wat er juist hetzelfde blijft.
In het eerste hoofdstuk wordt het ontstaan van de Haagse School uiteengezet in de context van de artistieke ontwikkelingen in de negentiende eeuw. Er wordt gekeken naar het verband met de School van Barbizon en het Franse Impressionisme. In het tweede hoofdstuk staan het leven en werk van Anton Mauve centraal. In het derde hoofdstuk komen de kunstkritieken over zijn werk aan de orde. De kritieken komen zowel van kunstcritici die tijdgenoot waren van Mauve als kunsthistorici die in later tijden over zijn werk schreven. De conclusie van het onderzoek is dat er sinds de dood van Mauve weinig vernieuwende inzichten zijn gekomen over zijn kunst. Kunstcritici in de negentiende eeuw brengen het werk van Mauve in verband met begrippen als ‘stemming’ en ‘poëzie’. In de twintigste eeuw komen er weinig nieuwe inzichten bij over het werk van Anton Mauve. Het begrip ‘stemming’ wordt vaak gebruikt in verband met zijn werk. De egodocumenten die van Mauve zijn overgeleverd, zoals zijn brieven aan vrienden en familie, bieden weinig fundament voor de ‘stemming’-interpretatie.